لطفا صبر کنید

مقدمه

ﺳـﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻛﺴـﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻰ از ده ﭘﺮوژه ﺑﺨﺶ اﺻـﻼح ﻧﻈﺎم ﺗﻮزﻳﻊ در ﻃﺮح ﺗﺤﻮل اﻗﺘﺼــﺎدي ﻣﺼﻮب ﺳﺎل ١٣٨٧ از وﻇﺎﻳﻒ وزارت ﺻـﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪن و ﺗﺠﺎرت ﻣﻰﺑﺎﺷﺪ. در ﺑﻨﺪ ١- ح ﻣﺎده ٣ اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ، ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺳـﺎﻳﺖﻫﺎي ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻰ از وﻇﺎﻳﻒ ﻣﺮﻛﺰ، ﺑﻪ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺷـﻮراي ﻧﮕﻬﺒﺎن رﺳـﻴﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺟﻠﺴــﻪ ﻣﻮرخ ١٢/٤/١٣٩١ ﺷــﻮراي اﻣﻨﻴﺖ ﻛﺸــﻮر، ﺑﺎ ﻫﺪف ﺳــﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺴــﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ، ﻣﺴــﺌﻮﻟﻴﺖ اﻋﻄﺎي ﻧﻤﺎد اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻛﺴـﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ واﮔﺬار ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻤﺎد اﻋﺘﻤﺎد اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻰ از ﻣﺠﻮزﻫﺎي وزارت ﺻـﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪن و ﺗﺠﺎرت در ﺟﻠﺴﻪ ﻫﺸﺘﻢ ﻫﻴﺎت ﻣﻘﺮرات زداﻳﻰ و ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺻﺪور ﻣﺠﻮزﻫﺎي ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻣﻮرخ ٢٤/٣/٩٥، ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﻋﻄﺎي ﻧﻤﺎد اﻋﺘﻤﺎد اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ، اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزي و رﺳﻤﻴﺖدﻫﻰ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ و ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺣﻘﻮق ﻣﺼــﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﺴــﻦ اﺟﺮاي ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ ﺑﻪ وﻳﮋه ﻓﺼــﻞ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻣﺼــﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد اﺳﻨﺎد ﻓﻮق اﻻﺷﺎره ﺟﻬﺖ ﻧﻈﺎرت ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎي اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد آﻧﻼﻳﻦ و اﺟﺮاي ﻳﻚ روﻳﻪ ﻳﻜﺴﺎن در اﻳﻦ ﻛﺴــﺐ وﻛﺎرﻫﺎ ﭼﺎرﭼﻮﺑﻰ در ﺧﺼــﻮص اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮاﻓﻖ اﻋﻀــﺎي ﻛﻤﻴﺘﻪ ﻧﻈﺎرت ﺗﻬﻴﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷــﺮح ذﻳﻞ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻫﺪف ﺳﻨﺪ

اﻳﻦ ﺳﻨﺪ، ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎي اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪاردآﻧﻼﻳﻦ و ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻣﺘﻘﺎﺿﻴﺎن آﻧﻬﺎ و اﻳﺠﺎد ﭼﺎر ﭼﻮﺑﻰ واﺣﺪ ﺑﺮاي ﺑﺮﮔﺰاري اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﻳﻞ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ذىﻧﻔﻌﺎن

ذﻳﻨﻔﻌﺎن اﻳﻦ ﻃﺮح ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  • ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ
  • ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪاردآﻧﻼﻳﻦ (ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﺎز) درﻛﻨﺎر ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪاران
  • ﭘﻴﺸﻨﻬﺎددﻫﻨﺪﮔﺎن در ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪاردآﻧﻼﻳﻦ
  • وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻰ
  • وزارت ﺟﻬﺎد ﻛﺸﺎورزي
  • وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ، درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻰ
  • ﻧﻴﺮوي اﻧﺘﻈﺎﻣﻰ
  • ﺳﺎﻳﺮ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﻳﻰ

ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻨﺪ

در اداﻣﻪ ﺳـﻨﺪ، اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺗﻌﺎرﻳﻒ و واژﮔﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿـﻮع ﺳـﻨﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ ﺑﻌﺪي روﻳﻪ ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد در ﻓﻀﺎي ﻣﺠﺎزي ﺷﺮح داده ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺗﻌﺎرﻳﻒ و واژﮔﺎن

ﻣﺰاﻳﺪه

آﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺰاﻳﺪهﻳﺎ ﺣﺮاج ﻣﻌﻤﻮﻻً اراﺋﻪ ﻣﻰﺷـﻮد در واﻗﻊ ﻧﻮع ﺧﺎﺻـﻰ از ﻣﺰاﻳﺪه اﺳـﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﺰاﻳﺪه ﮔﺬار، ﻛﺎﻻ و ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪه ﮔﺎن و ﻣﺰاﻳﺪه زﻣﺎﻧﻰ ﺷــﻜﻞ ﻣﻰﮔﻴﺮد ﻛﻪ ﺗﻘﺎﺿــﺎ ﺑﺮاي ﻛﺎﻻ ﻳﺎ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺑﻴﺸــﺘﺮ از ﻣﻘﺪار ﻣﻮﺟﻮد اﺳــﺖ و ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن ﺑﺮاي ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﻛﺎﻻ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ. در ﻫﺮ ﻣﺰاﻳﺪه، ﻣﺰاﻳﺪه ﮔﺬار ﺗﻼش ﻣﻰﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﺎﻻي ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻪ ﻓﺮوش ﺑﮕﺬارد اﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺰاﻳﺪه، ﻫﺮ ﻛﺪام در ﭘﻰ ﻳﺎﻓﺘﻦ روﺷﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ از ﻳﻚ ﻃﺮف اﻳﻦ ﺣﺲ را در ﭘﻴﺸـــﻨﻬـﺎد دﻫﻨـﺪﮔـﺎن ﺑـﻪ وﺟﻮد آورد ﻛﻪ ﻛﺎﻻ را ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻰ ﺧﺮﻳﺪهاﻧﺪ و از ﺳـــﻮي دﻳﮕﺮ اﻓﺮاد را ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﺰدﻳﻜﺘﺮﻳﻦ ﻣﺒﻠﻎ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ آن ﺑﺮاي ﻛﺎﻻي ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪ.

ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎى ﻣﺰاﻳﺪه

ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي زﻳﺮ را ﺑﺮاي ﻣﺰاﻳﺪهﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻰﺗﻮان ﺑﺮﺷﻤﺮد :

ﻛﺎﻻﻫﺎ ﻣﻰﺗﻮاﻧﻨﺪ :

  • داراي ﻗﻴﻤﺖ ﻧﺎﻣﺸﺨﺺ (ﻣﺨﻔﻰ از ﻋﻤﻮم) ﺑﺎﺷﻨﺪ.
  • داراي ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺎﺷﻨﺪ
  • داراي ﻗﻴﻤﺖ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ

ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻰﺗﻮاﻧﺪ :

  • ﺳﺮﺑﺎز ﺑﺎﺷﺪ (ﺗﻤﺎﻣﻰ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن از ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ﺑﺎ ﺧﺒﺮﻧﺪ)
  • ﺳﺮﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ (ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن از ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات دﻳﮕﺮ ﺑﻰ ﺧﺒﺮﻧﺪ)

ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن ﻣﻰﺗﻮاﻧﺪ :

  • ﺑﺎ اوﻟﻴﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎن رﺳﺪ
  • ﺳﻴﺮ ﺻﻌﻮدي داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
  • ﺳﻴﺮ ﻧﺰوﻟﻰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ

اﻗﻼم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدي ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ :

  • ﻳﻜﻰ
  • ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻛﺎﻻي ﻣﺸﺎﺑﻪ
  • ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻛﺎﻻي ﻏﻴﺮ ﻣﺸﺎﺑﻪ
  • ﺳﺒﺪي از اﻗﻼم ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﺷﺪ

ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﺮﻧﺪه ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﺎ :

  • اوﻟﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ (ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ)
  • دوﻣﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ، nاﻣﻴﻦ ﻗﻴﻤﺖ اﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺷﻮد.

زﻣﺎن ﻣﺰاﻳﺪه ﻣﻰﺗﻮاﻧﺪ :

  • ﻣﺤﺪود ﺑﺎﺷﺪ
  • ﻧﺎﻣﺤﺪود و ﭘﺎﻳﺎن آن ﺑﺎ ﭘﻴﺮوزي ﻳﻚ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮔﺮدد.
  • ﻧﺎﻣﺤﺪود و ﭘﺎﻳﺎن آن ﺑﺎ ﭘﻴﺮوزي ﻳﻚ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮔﺮدد.

اﻧﻮاع ﻣﺰاﻳﺪه

اﻳﻦ ﻧﻮع ﻣﺰاﻳﺪه ﻣﺮﺳــﻮمﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮع ﻣﺰاﻳﺪهاﺳــﺖ.در اﻳﻦ ﻣﺪل ﺧﺮﻳﺪاران ﺑﺮاي ﺧﺮﻳﺪ ﻳﻚ ﻛﺎﻻ ﺑﺎ ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎد ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎدي ﻗﺒﻠﻰ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ. ﻣﺰاﻳﺪه، زﻣﺎﻧﻰ ﺑﻪ اﺗﻤﺎم ﻣﻰرﺳــﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎدي ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎد ﻓﻌﻠﻰ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ﻳﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎد ﻗﻴﻤﺖ ﺑﻪ ﻣﺒﻠﻎ از ﭘﻴﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه ﺑﺮﺳﺪ. دراﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪه ﺑﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﻻ را ﺧﺮﻳﺪاري ﻣﻰﻛﻨﺪ. ﻓﺮوﺷـﻨﺪه ﻣﻰﺗﻮاﻧﺪ ﻳﻚ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ را اﻋﻼم ﻛﻨﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﺎﻻ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺘﻰ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮاز ﻣﺒﻠﻎ ﻓﻮق ﺑﻪ ﻓﺮوش ﻧﺨﻮاﻫﺪ رﻓﺖ. اﻳﻦ ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﺎز اﺳــﺖ و ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ آﺧﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎد داده ﺷــﺪه را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎى اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد آﻧﻼﻳﻦ

ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎي اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد آﻧﻼﻳﻦ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎي اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﻛﻪ درﻛﻨﺎر ﻓﺮوش ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺎﻻ اﻗﺪام ﺑﻪ ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺎ ﭘﺎراﻣﺘﺮ زﻣﺎن ﻣﺤﺪود در ﻓﻀﺎي ﻣﺠﺎزي ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ .

ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﻨﮕﺎن در ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد آﻧﻼﻳﻦ

ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن اﺷـﺨﺎﺻـﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻛﺖ در ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد آﻧﻼﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻌﺮﻓﻪ اي را ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﻋﻼم ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎي ﻣﺬﻛﻮر ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺗﺎ اﺟﺎزه ﺷــﺮﻛﺖ در ﻣﺰاﻳﺪه ﻣﺬﻛﻮر را داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷــﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ اﻋﻼم ﻗﻴﻤﺖ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدي ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ ﺗﺎ اﻧﺘﻬﺎ ﻣﺤﺪوده زﻣﺎﻧﻰ ﻣﺰاﻳﺪه آﻧﻼﻳﻦ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺮﮔﺰارى ﻣﺰاﻳﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪاردآﻧﻼﻳﻦ (ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﺎز) درﻛﻨﺎر ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪاران

روﻳﻪ اي ﻛﻪ ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎي ﻣﺬﻛﻮر ﺑﺎﻳﺪ در ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺰاﻳﺪه آﻧﻼﻳﻦ ﻟﺤﺎظ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﻳﻞ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ: ١- ﻋﻀﻮﻳﺖ اﻓﺮاد درﺳﺎﻳﺖ و ﺷﺮﻛﺖ در ﻣﺰاﻳﺪه در ﺻﻮرت ﻋﺪم اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺧﺎص ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت راﻳﮕﺎن ﺑﺎﺷﺪ. ٢- ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻗﻴﻤﺖ در ﻫﺮ ﻣﺰاﻳﺪه ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻫﺰﻳﻨﻪ اي را ﺑﺮاي ﻛﺎرﺑﺮان درﭘﻰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ٣- ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ و زﻣﺎن ﺑﺮﮔﺰاري ﻫﺮ ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﺎﻳﺪ در ﺳـــﺎﻳﺖ اﻋﻼم ﮔﺮدد . و ﺑﻌﺪ از ﭘﺎﻳﺎن ﻣﺪت زﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮاي اﻧﺠﺎم ﻣﺰاﻳﺪه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ اﻣﻜﺎن ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻃﺮف ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ٤- ﻛﺴـﺐ وﻛﺎرﻫﺎي ﻣﺰاﻳﺪه اﺳـﺘﺎﻧﺪارد آﻧﻼﻳﻦ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻛﺖ در ﻣﺰاﻳﺪه ﻣﺒﻠﻐﻰ (ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وﺟﻪ اﻟﻀﻤﺎن) ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و وﺟﻪ اﻟﻀـﻤﺎن ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﺳﻘﻒ ده درﺻﺪ از ارزش ﻛﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﺷﺪ و ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﻗﺒﻞ از ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺰاﻳﺪه ﻣﺒﻠﻎ آن را در ﺳﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اﻋﻼم ﻛﻨﻨﺪ. ٥- اﻳﻦ ﻛﺴـﺐ و ﻛﺎرﻫﺎ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻇﺮف دو روز ﻛﺎري ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﻣﺰاﻳﺪه و ﻣﺸـﺨﺺ ﺷـﺪن ٣ ﻧﻔﺮ اول، ﻣﺒﻠﻎ ﺗﻮدﻳﻊ ﺷﺪه ﺑﺎﺑﺖ ﻣﺰاﻳﺪه (وﺟﻪ اﻟﻀﻤﺎن) را ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﻘﻰ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﻏﻴﺮ از ﺳﻪ ﻧﻔﺮ اول ﻣﺴﺘﺮد ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. اﻳﻦ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺻﻮرت ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺣﺴﺎب ﻛﺎرﺑﺮي آﻧﻬﺎ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ٦- در ﺻـﻮرﺗﻰ ﻛﻪ ﻧﻔﺮ اول ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﻌﻨﻮان ﺑﺮﻧﺪه، اﻧﺼـﺮاف ﺧﻮد را ﻧﺴـﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻛﺎﻻي ﻣﻮرد ﺣﺮاج اﻋﻼم ﻧﻤﻮد، ﻛﺴﺐ وﻛﺎر ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺒﻠﻎ وﺟﻪ اﻟﻀﻤﺎن را ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﻣﺴﺘﺮد ﻧﻜﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻔﺮ دوم اﻋﻼم ﻛﻨﺪ ﻛﻪ در ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﺮﻧﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﻔﺮ ﺳﻮم ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮاء ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ٧- ﻛﺴـﺐ وﻛﺎرﻫﺎ ي ﻣﺰاﻳﺪه آﻧﻼﻳﻦ ﻣﻠﺰم ﺑﻪ اﻋﻼم ﻣﻔﺎد اﻳﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﺑﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ. در اﻳﻦ ﺧﺼﻮص ﺿﺮوري اﺳﺖ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ﺷـﺮوع ﻫﺮ ﻣﺰاﻳﺪه ﺑﻪ ﺻـﻮرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻰ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن را ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻨﺎد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻔﺎد اﻳﻦ ﭼﺎرﭼﻮب اﺧﺬ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ٨- ﻛﺴـﺐ وﻛﺎرﻫﺎي ﻣﺰاﻳﺪه آﻧﻼﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺳـﻴﺴﺘﻢ ”ﭘﺮداﺧﺖ ﺑﻌﺪ از ﺗﺤﻮﻳﻞ” را درﻣﻌﺎﻣﻼت ﺧﻮد ﻟﺤﺎظ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪار وﻛﺴﺐ رﺿﺎﻳﺖ ﺧﺎﻃﺮ او ﻣﺒﻠﻎ ﻛﺎﻻ ﭘﺮداﺧﺖ ﮔﺮدد. ٩- اﻳﻦ ﻛﺴــﺐ وﻛﺎرﻫﺎ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ اراﺋﻪ ﻟﻴﺴــﺖ ﻛﺎﻻ وﺧﺪﻣﺎت (ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻗﻮاﻧﻴﻦ وﻣﻘﺮرات ﻣﻤﻨﻮﻋﻴﺖ ﻓﺮوش در ﻓﻀــﺎي ﻣﺠﺎزي) ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ١٠- ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻛﺎﻣﻞ در ﻣﻮرد ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﺎﻻ (ﻧﻮ، دﺳﺖ دوم و ﻣﻌﻴﻮب) ﺷﺮاﻳﻂ ﮔﺎراﻧﺘﻰ، ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش و ﻏﻴﺮه اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ١١- ﻛﺴـﺐ وﻛﺎر ﻣﻮﻇﻒ اﺳـﺖ ﺗﻤﺎم ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻳﻰ(ﻫﺰﻳﻨﻪ ارﺳﺎل، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﻴﻤﻪ و.....)ﻛﻪ ﺑﺮﻋﻬﺪه ﻫﺮﻳﻚ از ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ را ﻗﺒﻞ از ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺰاﻳﺪه اﻋﻼم ﻧﻤﺎﻳﺪ. ١٢- ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي ﻣﺰاﻳﺪه آﻧﻼﻳﻦ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ در ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺳﺎﻳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ آﮔﺎﻫﻰ و ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﻰ رﺳﺪ ﻗﻴﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﻨﺪ ه ﻣﺎده ٤٢ ق.ت. ا ﻓﺼﻞ ”ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ” ﻣﺸﻤﻮل ﺣﺮاﺟﻰ ﻫﺎي آﻧﻼﻳﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.